Direktlänk till inlägg 30 december 2009

Midvinterns köld är hård...

Av Emma - 30 december 2009 16:28

   ...och snön lyser vit på taken.


Det är kallt här i Hornberga! Både igår och idag har temperaturen legat på ca -23 men det ska bli lite mildare imorgon. Hundarna får ha täcken när vi går våra promenader och det är inte aktuellt med några längre turer. På morgnarna, när det är som kallast, har de riktiga bekymmer med att rasta sig. Det är inte lätt att sätta sig i den iskalla snön och hinna bajsa innan benen krampar och jag får hala ut de på vägen med hjälp av kopplet. För det går ju inte att sätta sig där det är plogat utan ut i lössnön måste man....

  


Jag har trotsat kylan och varit i Grönklitt och åkt längdskidor både igår och idag. Igår var det bistert (-21) och det blev ingen lång runda. 9 km och en timmes åkning var allt jag pallade med sen var låren och rumpan som isbitar och jag såg ut som en snögubbe.

  


Idag var det bara -15 i Grönklitt, trots att det var -23 nere i Hornberga, så idag blev det en lite längre tur på ca 14 km. Jag förväntade mig minst lika kallt som igår och hade byltat på mig extra mycket kläder. Det var dubbla strumpor, dubbla långkalsonger och ylle-mamelucker. För att skydda halsen hade jag dessutom en halsduk. Jag kände mig michelingubbe men jag höll mig lagom varm hela passet så det var visst inte FÖR mycket kläder trots allt...

Det är så kul att åka skidor! Jag vet inte varför det är så kul men jag blir alltid glad av att ge mig ut i spåren. Tekniken lämnar en hel del att önska och det där med stakning får jag ingen kläm på hur jag än försöker.... Behöver nog få lite proffesionell hjälp får att lyckas med det - och mer överkroppsstyrka.

Idag jobbade jag lite extra med tekniken i diagonalåkningen och försökte tänka på att komma fram med höften och bröstet samtidigt som axlarna var avslappnade. Jag har en tendens att falla fram och på något sätt krypa ihop med axlarna och då blir det jobbigare att åka.

De sista kilometerna lade jag in några intervaller (700m i högre tempo + 300m lugnt X 3) för att få upp farten och det kändes riktigt bra. 


  

På väg mot Stormon.

 

 

 

  


Nästan lika snöig i dag.




Imorgon är planen att köra ett två timmars pass. Det gäller ju att passa på om det är lite mindre kallt....

 
 
Ingen bild

Hanna

31 december 2009 12:23

Åh, jag vill också åka! Men apropå teknik, vi kan väl boka in nån eller ett par skidlektioner v. 5? Jag ska ju (mamma kanske skvallrat..) på ett litet teknikläger nästa helg, kan höra med de tjejerna om de har tips på nån att boka.

 
Pia och Hera

Pia och Hera

31 december 2009 21:55

Åh va kul med längdskidor!!! Jag vill också! Men då måste det nog vara någonstans där det är granfritt - sist jag åkte så hittade jag en stackare som jag lyckades grensla och ge en rejäl kram....
Kul blogg - den här kommer jag nog att följa!

http://www.piatricks.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 25 januari 2010 06:51

Nu flyttar jag min blogg till www.2fotter8tassar.blogspot.com och även om den här sidan ligger kvar tillsvidare kommer den inte uppdateras. Välkomna till min nya blogg! ...

Av Emma - 22 januari 2010 16:55

Och övertids jobb... Jag tillbringar fredagkvällen på jobbet.... Roligare saker finns ju men det blir några extra kronor på nästa lön då det här är ett övertidspass. Idag har jag tillbringat hela förmiddagen i frisörstolen och nu sitter jag...

Av Emma - 19 januari 2010 13:23

Ännu en runda i mycket snö... 7km lättdistans stod på programmet och för att få lite variation, och utnyttja möjligheten att träna på arbetstid, åkte jag till Hackefors för att avverka dem. Det brukar alltid vara en massa folk ute och gå i de mo...

Av Emma - 18 januari 2010 15:39

...men ute bara snöar det...   Det var längesen jag skrev något... Jag hade lite dåligt med inspiration förra veckan, men det blev en hel del gjort trots det   . Två korta löprundor avverkades helt enligt träningsprogrammet, hundarna fick lite ...

Av Emma - 11 januari 2010 14:13

Bilder.   Idag tog vi oss an lössnön och pulsade runt kalhygget. Som tur var hade älgar och rådjur trampat upp riktigt bra stigar så det blev inte så jobbigt som jag trodde det skulle bli. Kameran var med men det är ju svårt att fota mörka hundar...

Ovido - Quiz & Flashcards