Alla inlägg den 10 november 2009

Av Emma - 10 november 2009 16:10

Tennisbollar är bra till mycket!


Dagen började med ett lydnadspass innan lunch. Vi jobbade vidare med kontakt och fotgående och det tar sig Glad. Till och med Zacke börjar förstå vitsen med att ha kontakt även under gång och kan hålla kontakten fler och fler steg.

Zingo har inga större problem med kontakten när vi är på hemmaplan så jag passar på att träna mig själv i första hand och jag tycker nog att även jag gör framsteg (eller så är det gårdagens yoga som rätat ut kroppen...).

Ställande och läggande körde vi också igenom och det fungerar jättebra med belöning (boll) bakom. Zingo tvärstannar alt lägger sig snabbt på kommando och blir kvar i positionen tills han får ett "varsågod" och hämtar bollen. Zacke har fortfarande svårt för läggandet, krävs dubbelkommando, men ställandet gör han jättebra. Nu ska jag bara låta bli att snegla bakåt när jag gett kommandot....

Avslutade med apportbocken och det gick jättebra! Zingo har verkligen förstått hur det går till och sitter stilla och fint med bocken framför nosen för att sen ta ett bra och stilla grepp.


Efter lunch tog fyllde jag fickorna med så många tennisbollar jag kunde hitta och sen gick vi ut till kalhygget där de fick varsitt sök. Hittade en bra sluttning med mycket ris där jag kastade ut bollarna och sen fick de söka en i taget. Det krävdes en hel del jobb med nosen för att få in alla 5 bollarna och de jobbade på väldigt entusiastiskt båda två. (ja, det var ett tag sen de fick apportera...) Zingo hade lite jobbigt att hitta den sista bollen och kom tillbaka till mig ett par gånger i hopp om hjälp men blev utskickad igen och jobbade då vidare utan att knota. Zacke söker mer självständigt och över mycket större område så jag fick vissla tillbaka honom några gånger då han försvann lite väl långt bort. Allt som allt gjorde de ett jättebra jobb och nu ska jag ta och beställa ett gäng mini-dummies att använda bla till sök. Då får de jobba lite mer för belöningen och jag får lite mindre att släpa på.

Ovido - Quiz & Flashcards