Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Emma - 1 januari 2010 16:21

2009 avslutades precis som 2010 börjades - i skidspåren.


Igår, på självaste nyårsafton, var det dags för ett långpass på skidorna. Planen var att mäta upp en runda vi brukar köra uppe i Grönklitt och se om längden stämde överens med våra tidigare gissningar.  Tyvärr krånglade Herr Garmin och jag trodde att planen gick om intet men en reset räddade situationen.

20,8 km stannade mätaren på när jag var klar. Vi hade tidigare gissat på 22 km så det var ju faktiskt en hyfsad gissning även om vi gett oss själva en bonus på 1000m.

Jag hade bra flyt i spåren och temperaturen låg på behagliga minus 8 så det var ett bra pass, men det kändes i armar och axlar efteråt.


På eftermiddagen fick hundarna en ordentlig promenad längs leden mot Nybodarna och de fick även ett litet sök i snön. Jag hade 5 minidummies med mig och kastade ut de på ett litet område och sen fick de jobba en och en. Det blev betydligt svårare än jag trott. Zacke hade bråttom men kopplade på näsan hyfsat snabbt och hittade faktiskt de flesta även om det tog tid. Zingo behöver träna mer sök... Han hade svårt att jobba självständigt och bad hela tiden om hjälp/stöttning. Kanske inte så konstigt då jag jobbat mycket med att han inte ska ta egna initiativ utan låta mig bestämma men det har visst  blivit lite mycket av det goda....


Själva nyaftonskvällen avlöpte i lugnets tecken men vid midnatt blev det livat. Zingo gillar inte alls fyverkerier, och det brukar inte vara mycket av den varan här uppe, men i år hade några grannar fått för sig att skjuta raketer... Det var en mycket upprörd Zingo som inte kunde vara still. Först ville han ut för att kolla läget - väl ute ville han in för att det var otäckt... Vid 3-tiden var jag ut sista gången med honom och då konstaterade han att läget äntligen var lugnt och kunde sen somna. Det blir till att fira nyår på annan ort nästa år.


  


Trots för lite sömn stod jag på skidorna strax innan 10 imorse och gav mig iväg på ännu ett långpass. Idag blev det "vägspåret". 22km med den lilla bonusen av en 2 kilometers uppförsbacke precis i början.

Vädret var riktigt trist idag. Minus 10, snålblåst och lätt snöfall gjorde att spåren var tröga och jag fick jobba för varje meter och inget kom gratis i form av glid. Vi får hoppas att det inte är en indikation på hur 2010 kommer bli ;).

Armar och axlar var riktigt sega efter gårdagen, och även benen var trötta, men jag bet ihop och kämpade mig igenom hela det planerade passet. 2 timmar och 7 minuter senare var årets första träningspass avslutat och jag hade armar som kändes som spagetti :).

Det här blir ett bra år!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards